عضو شورای سیاستگذاری جشنواره ملی «ایران ساخت»:

امکان گسترش ایده ایران ساخت از طریق شبکه‌های اجتماعی بسیار مهیا است

رئيس مركز روابط عمومي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، گفت: امکان گسترش یک ایده مانند ایران ساخت در کشور از طریق شبکه‌های اجتماعی فراهم‌تر است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدرضا فرنقی‌زاده رئيس مركز روابط عمومي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در خصوص جشنواره ایران ساخت، گفت: با توجه به اینکه یکی از اهداف این جشنواره جريان سازي و توليد محتوا بر فضاي مجازي مرتبط با چرخه تجاري سازي، كارآفريني و اقتصاد دانش بنيان است باید بگویم استفاده از این فضا برای فرهنگ‌سازی و معرفی محصولات ایرانی با توجه به گستردگی فضای مجازی، یک ضرورت انکارناپذیر و تاثیرگذار است.
وی افزود: جدیدترین و پرکاربردترین نوع اشاعه در تبلیغات فضاي مجازي، تبلیغات به کمک شبکه‌‌های اجتماعی است. امکان گسترش یک ایده از مهم‌ترین قابلیت‌‌هایی است که شبکه‌‌های اجتماعی به طور غیرمستقیم برای تبلیغات فراهم آورده‌‌اند.
فرنقی زاده تصریح کرد: به عنوان مثال، برخی از شبکه‌‌های اجتماعی در سطح جهان، بیش از یک میلیارد کاربر دارند که این امر امکان گسترش یک ایده را در بین آن‌ها از طریق لینک‌دهی فراهم می‌‌سازد.
به گفته عضو شورای سیاستگذاری جشنواره «ایران ساخت»، سرعت اشاعه‌ی این گونه از تبلیغات به حدی است که محدودیت‌‌های زمانی و مکانی به سرعت رنگ می‌‌بازند و تبلیغ‌کننده می‌‌تواند تبلیغات خود را برای تعداد نامحدودی از مخاطبان از سرتاسر جهان، در زمان کمی انتشار دهد. امروزه نزدیک به 83 درصد از شرکت‌‌های تبلیغاتی برای معرفی خدمات خود از شبکه‌‌های اجتماعی استفاده می‌‌کنند و نزدیک به 69 درصد از مخاطبان نیز از این شبکه‌‌ها تبلیغات را دنبال می‌‌کنند.
رئيس مركز روابط عمومي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات خاطرنشان کرد: از طرفی افراد عادی که در شبکه‌‌های اجتماعی تبلیغاتی در معرض تبلیغات قرار می‌‌گیرند، خود نیز به نحوی با اشتراک‌گذاری تبلیغات به اشاعه‌ی تبلیغات در فضای مجازی کمک می‌‌نمایند. تحقیقات در این زمینه نیز ثابت کرده‌‌اند توصیه‌‌هایی که از جانب دوستان غیرذی‌نفع، برای خرید کالا یا کسب خدمات خاصی صورت می‌پذیرند، تأثیر بسیار بیشتری از تبلیغات عادی دارند.
وی همچنین افزود: دلیل این امر به این برمی‌‌گردد که به نوعی افراد در مواجهه با دوستان، این احساس را ندارند که برای خرید کالایی خاص، مورد بازیچه قرار گرفته‌‌اند. این امر به خوبی در شبکه‌‌های اجتماعی نمود پیدا می‌‌کند؛ به نحوی که فرد در شبکه‌‌های اجتماعی با بسیاری از تبلیغات به وسیله‌ی اشتراک‌گذاری دوستانش آشنا می‌شود و اعتماد زیادی به این قبیل تبلیغات پیدا می‌‌کند.
فرنقی‌زاده بیان کرد: . بدین وسیله، در اینجا احتمال تأثیر تبلیغ در کنار این کارکرد شبکه‌‌های اجتماعی افزایش می‌‌یابد.
به اعتقاد وی، اهمیت برند سازی ملی همانند ویترین برای مغازه است. هرچه قدر که یک مغازه اجناس خوب و معتبری برای فروش بیاورد اما وتیرینی برای نمایش کالا وجود نداشته باشد آن قطعا شکست خواهد خورد.
وی در ادامه گفت: به عبارتی اگر ایران محصولات خوب و باکیفیت را در قالب یک برند مطرح تولید كند  آن برند مشتری خودش را خواهد داشت و زمانی که اعتماد مشتری جلب شود به سختی  می تواند از برند مورد علاقه اش چشم پوشی کند و به سراغ برند دیگری بروند.
رئيس مركز روابط عمومي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تصریح کرد: تا زمانی که به روز بودن، مزیت نسبی نسبت به رقبا ، طراحی های مدرن و نیازسنجی مخاطب را در کار خود نهادینه نکنیم  نمی توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.
وی با بیان اینکه مشتريان در بازار‌هاي بين‌المللي خواهان محصولات با‌كيفيت هستند، گفت: بنابراين رعايت استانداردها و الزامات كيفي در توليد از اهميت زيادي برخوردار است.
فرنقی‌زاده در پاسخ به این سوال که چه شيوه حمايتي را برای محصولات و توليدات ايراني پيشنهاد مي كنيد، گفت: مهمترين شيوه جهت حمايت از توليد داخل فرهنگسازي ان مي باشد رسانه ها بايستي مردم را تشويق به خريد داخلي نمايند.بايد در توليد داخل رضايت مردم را جلب كرد تا ديگر خريد كالاي ايراني به يك فرهنگ تبديل شود.
وی معتقد است؛ توليد و استفاده از اپليكيشن هاي تلفن همراه و همچنين فروش آنلاين محصولات داخلي و به عبارتي تجارت الكترونيك كه بخشي از شبكه ملي اطلاعات است مي تواند نقش موثري در اين حوزه داشته باشد.
رئيس مركز روابط عمومي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، ساماندهي واردات بي رويه را راهكاري موثر برای حمایت از کالاهای ایرانی دانست و تاکید کرد: قطعا اين امر تاثير بسيار خوبي بر توليد داخل خواهد داشت و اگر واردات بي رويه صورت پذيرد صنايع داخلي نابود خواهند شد لذا كنترل واردات يكي از مهمترين راههاي توسعه توليد داخل است.

وی بیان کرد: شايد امروز بيشترين اطلاع رساني در حوزه ارتباطات و شبكه هاي اجتماعي صورت مي گيرد امروز قبل از پخش اخبار از رسانه ملي، در لحظه از آخرين خبرها از طريق فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي مطلع مي شوند.
فرنقی‌زاده همچنین گفت: بخش عمده اي از افكار عمومي مردم در اختيار فضاي مجازي است و به همين جهت مي توان گفت وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در اين زمينه نقش مهمي دارد.
وی با بیان اینکه توليد محتوا توسط خود مردم صورت مي گيرد و به عبارتي ما فقط زير ساختها را مهيا مي كنيم، گفت: قطعا تبليغ دستوري و دولتي نمي تواند خيلي تاثير گذار باشد بلكه مردم و نهادهاي مردمي بايد در اين زمينه تلاش كنند.
جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی» به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وبسایت www.iransaakht.ir مراجعه فرمایند.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZZNb